Бібліотека

Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених

Олена Богдан: «Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених» (консультант-рецензент Володимир Паніотто; видавництво «Дух і Літера», 2015) | ІНТЕРВ'ЮВАННЯ, ОЛЬГА КУЦЕНКО, ОМНІБУС

Олена Богдан
2015 рік

Посібник буде цікавий громадським активістам, які працюють із соціальними дослідженнями (опитування, фокус-групи, глибинні інтерв’ю, експерименти, контент-аналіз, спостереження). У книзі висвітлені основи планування дослідницьких компонентів соціальних проектів, ключові аспекти інтерв’ювання й анкетування з дослідницькою метою, а також надані поради, як представити грантодавцям проекти з дослідницькою складовою і як ефективно співпрацювати із соціологами. Формат «посібник-довідник» означає, що різні частини книги представлені як максимально самодостатні, щоб була можливість не лише послідовно опрацьовувати матеріали розділів, а й знайти відповідь на актуальне запитання за допомогою змісту та покажчиків.

У виданні пояснені типові помилки в соціальних дослідженнях і логіка вдалих дослідницьких рішень, розвінчані поширені міфи про соціологію та соціальні дослідження, зокрема про репрезентативні опитування громадської думки. Книга написана як діалог із читачами: автор дає відповіді на низку запитань, як від дуже загального «Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження?», так і до численних спеціалізованих, як-от «Скільки й чому коштують фокус-групи? Що зменшує їхню вартість?», «Як уникнути типових помилок при формулюванні запитань анкети?», «Кому й навіщо потрібна нерепрезентативна вибірка?» та «Як переконати грантодавця в доцільності дослідницького компонента?». Хоча посібник-довідник орієнтований насамперед на читачів, активних у роботі третього сектору, його матеріал може бути корисний значно ширшій аудиторії, зокрема журналістам, студентам і викладачам-суспільствознавцям.

Олена Богдан – доцент кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія». Має значний міжнародний досвід у галузі соціальних досліджень, зокрема в Оксфордському університеті (2001-2002), Лондонській школі економіки й політичних наук (2002), Торонтському університеті (2004-2005), Стенфордському університеті (2010). Фахово залучена до роботи третього сектору з 2002 року. Досвід оцінки сотень проектних заявок на виконання соціальних проектів дає авторові змогу поділитися низкою порад не лише щодо планування дослідницького компонента проекту, а й переконливого представлення. Окрім соціальних проектів до царини її фахових зацікавлень належать дослідження питань демократизації, сучасної релігійності, позитивного потенціалу особистості та щастя.

Володимир Паніотто – професор кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія», генеральний директор і співзасновник Київського міжнародного інституту соціології. Спеціалізується з питань методології соціальних досліджень упродовж останніх 45 років – з 1970-го. Має значний досвід міжнародних дослідницьких проектів, зокрема спільно з Університетом Джонса Гопкінса, Індіанським університетом, Гарвардським університетом, Левада-Центром та на замовлення Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки та культури (ЮНЕСКО), Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Програми розвитку ООН, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Всесвітньої організації охорони здоров¢я, Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) і багатьох інших. Щороку представляє результати досліджень КМІС на конференціях у Європі та США.

У книзі висвітлені основи планування дослідницьких компонентів соціальних проектів, ключові аспекти інтерв’ювання й анкетування з дослідницькою метою, а також надані поради, як представити грантодавцям проекти з дослідницькою складовою і як ефективно співпрацювати із соціологами. Формат «посібник-довідник» означає, що різні частини книги представлені як максимально самодостатні, щоб була можливість не лише послідовно опрацьовувати матеріали розділів, а й знайти відповідь на актуальне запитання за допомогою змісту й покажчиків. У виданні пояснені типові помилки в соціальних дослідженнях і логіка вдалих дослідницьких рішень, розвінчані поширені міфи про соціологію та соціальні дослідження, зокрема про репрезентативні опитування громадської думки. Книга написана як діалог із читачами: автор дає відповіді на низку запитань, як від дуже загального «Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження?», так і до численних спеціалізованих, як-от «Скільки й чому коштують фокус-групи? Що зменшує їхню вартість?», «Як уникнути типових помилок при формулюванні запитань анкети?», «Кому й навіщо потрібна нерепрезентативна вибірка?» та «Як переконати грантодавця в доцільності дослідницького компонента?». Хоча посібник-довідник орієнтований насамперед на читачів, активних у роботі третього сектору, його матеріал може бути корисний значно ширшій аудиторії, зокрема журналістам, студентам і викладачам-суспільствознавцям.

Рецензенти:

  • Ольга Куценко, доктор соціологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальних структур та соціальних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
  • Михайло Міщенко, кандидат соціологічних наук, заступник директора соціологічної служби Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова
Завантаження